Tar du deg tid til strategisk kommunikasjon?

Publisert den 22.09.2023 av People Mode AS

Hvorfor er strategisk tenkning rundt kommunikasjon så innmari viktig??

Har ikke tid, sier du? Nei, akkurat nå er det så hektisk, vi må fokuserer på dette når det blir litt roligere.

Men hva er konsekvensen når hurtigtoget passerer (les: leder) og passasjerene (les: de ansatte) står igjen på perrongen?

Dere når i hvert fall ikke frem på samme tid, det skapes utrygghet for hvordan de skal komme seg videre, og i verste fall så hopper de på et tog som går i en helt annen retning.

Ingen ønsketenkning det der, men dessverre så skjer det litt for ofte, og uten at vi engang registrerer det.

Se for deg ei trapp og ett tenkt scenario:

Du skal annonsere noe i organisasjonen som du har jobbet med det en stund, det har kanskje blitt behandlet i ledergruppen din flere ganger, kanskje det har vært oppe i styret. Dere har jobbet litt frem og tilbake og sammen funnet gode løsninger. Du har allerede klatret flere trinn opp i trappa, du har fått med deg dine nærmeste kollegaer og de har klatret trinnene sammen med deg. Dere er nå klar for å annonsere og formidle til resten av organisasjonen. Dere tenkte det var greit å vente til alt var klart. Du gleder deg til å endelig få dele og regner med at det blir godt mottatt. Du er skikkelig klar til å sette i gang arbeidet.

Reaksjonen er ikke helt slik du forventet, blikk går gjennom rommet, gangpraten er i gang, mellomlederne er ikke forberedt på alle spørsmålene og innvendingene de får. Entusiasmen er ikke slik du forventet, og folk fortsetter å gjøre det de gjorde før. Planene ikke konkrete nok, folk må finne ut litt for mye selv, tiltakene spriker i flere retninger og mellomlederne er slitne av å stå mellom barken og veden.

Så hva skjedde egentlig? spør du.

De ansatte står igjen på bunnen av trappa. Noen har ikke engang giddet å prøve seg på første trinnet, noen har prøvd å finne seg noen verktøy og hjelpemidler for å komme seg opp, og noen har karret seg opp på andre trinn, kanskje ved hjelp av en god mellomleder.

Det er fort gjort å undervurdere våre ansatte. Vi tenker at alt må være klart, så kan vi kommunisere. Å skape trygghet i det utrygge er en kunst, hvor mye og hvor lite skal vi si? Det er en hårfin balansegang, men det er viktigere for oss å få til kommunikasjon enn å la det være.

Så hva skal du gjøre? Noen tips på veien

  • Ha en klar tanke om hvordan kommunikasjon skal benyttes for å nå mål og skape de resultater du ønsker for selskapet.
  • Ha en plan og en struktur på hvordan internkommunikasjon skal være hos dere (Når, hvor, hvem, kanalmiks, budskap etc.)
  • Lytt til de ansatte og forstå hva de er opptatt av, be om tilbakemeldinger. Juster eventuelt plan og struktur basert på gode innspill.
  • Sikre at kommunikasjonsmuligheter og verktøy er tilgjengelig for alle
  • Velg en miks av kanaler og budskap som gjør at du når frem til alle ansatte enten de jobber på land, sjø, vaktordning, i en annen tidssone, med eller uten PC etc.
  • Skap gode arenaer for deling
  • Gi mellomlederne det verktøyet de trenger for å gjøre en god kommunikasjonsjobb
  • Husk at all eksterninformasjon også er interninformasjon. Planlegg internkommunikasjon før du kommuniserer eksternt.

Lurer du på hvordan din bedrift kan utvikle seg innen dette området?

La oss ta en prat og se hvilke uforløste muligheter som ligger der.